Türk Masallarında Devlet Kuşu




 Masal motiflerinin çözümlenmesinde ülkemiz araştırmacıları genellikle, Tarihi Coğrafi Fin metodu ve psikanalitik yöntemlerini kullanır. Devlet kuşu motifi yoğunlukla Türk masallarında karşımıza çıkar ve tarihsel kökenlere vurgu yapar. Yapısalcı teorisyenler‘’aynı varlığa yüklenen niteliklerde aynı amaca yönelik değerleri görmenin mümkün olduğu’’ görüşündedirler. Kuşlar, farklı kültürlerde görülen ama çeşitli noktalarda ortaklık taşıyan bir unsurdur. Örneğin, Türk kültüründe ‘’Zümrüdüanka, Huma, Umay’’ olarak adlandırılan kuş, farklı mitolojilerde ‘’Phoneix, Anka, Simurg, Homa’’ adıyla yaşamaktadır. Devlet kuşu motifi,  Türkiye merkezli masallarda incelemeye alınan yaklaşık bin masalın on beş tanesinde karşımıza çıkmıştır. Bu masallarda incelemeye alınan devlet kuşu motifi, yönetimin ve yöneticinin belirlenmesinde en temel öge olarak karşımıza çıkar. Lakin Türklerin siyasal yapısı M.Ö. 2000 yıllarının çok öncesinde olduğundan ve şekillenmesinden dolayı devlet kuşu motifi gerçek Türk siyasi tarihi yapılanması ile çelişki gösterir. Bu çelişkiyi ‘’fonksiyonalist teori’’ ile açıklayabiliriz. Fonksiyonalist teori,

             1. Hoşça,eğlenceli vakit geçirme                     
 2. Değerlere ve törelere destek verme
                      3. Eğitim yani kültürü gelecek kuşaklara aktarma
                           4. Toplumsal ve kişisel baskılardan kurtulma çabası.
ilkelerini içerir.
    Böylece devlet kuşu motifi Türk siyasi özellikleriyle çeliştiğinden fonksiyonalist teorinin tam olmasa da son ilkesine göre masallarımıza yerleştirilmiştir diyebiliriz. Bu motifin koyulmasını psikanalitik yaklaşımla çözmek mümkün görünmektedir. Bireyin kişisel isteklerini gerçekleştirmek için sembolik değerler oluşturduğunu, siyasal yaşamında var olmayan bir uygulamayı folklor ürünlerine uygulayarak bir anlamda protestosunu gösterdiğini belirtmek mümkündür. Psikanalitik yöntemin savunucularından Campbell’ın geliştirdiği teori bağlamında sorun ele alındığında, araştırıcının, halk anlatılarında kahramanın başı ne zaman dara düşse ya da macera yeni bir sürece girecek olsa bu durumu kolaylaştıran insan ya da hayvan görünümlü bir figürün aksiyona katıldığını belirttiği görülür. Campbell, bu yapıyı doğaüstü yardımcı olarak tanımlar.
Kaynakça
Öncül Kürşat, 2009, ‘’Masallardaki Devlet Kuşu Motifi’’, Milli Folklor Der., S.84, s.175-177.

5 Comments

  1. huaraches

    17 Eylül 2019 at 01:07

    I needed to send you the very small word to say thanks a lot once again with your amazing pointers you’ve provided here. It is quite shockingly open-handed of people like you in giving unhampered all numerous people would have advertised for an ebook to generate some bucks for themselves, particularly given that you could have tried it if you ever decided. Those strategies also served like a good way to realize that other individuals have a similar dream much like my personal own to figure out whole lot more with regards to this issue. I’m sure there are millions of more fun occasions ahead for folks who read your website.

  2. christian louboutin shoes

    18 Eylül 2019 at 10:54

    I precisely wished to appreciate you again. I do not know the things I would’ve taken care of without those recommendations provided by you over such industry. It seemed to be a real troublesome scenario for me, however , noticing the skilled technique you dealt with the issue took me to jump with delight. Extremely happier for your advice and wish you really know what an amazing job you are doing educating people through your web page. More than likely you haven’t encountered any of us.

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Araç çubuğuna atla