Adressiz Şair:Cemal Süreya

Cemal Süreya’nın kaybettiği bir iddia sonucu soyadındaki bir y harfini sildirdiğini neredeyse hepimiz biliyoruz.Peki onu neden adressiz şair olarak size tanımladım ? Evet efendim çünkü Cemal Süreya tam tamına yirmi dokuz farklı evde yaşamıştır ve bu konudan çok yakınmıştır.Hadi biraz onu inceleyelim.
Bu pek değerli şairimiz İkinci Yeni şiirinin en tanınmış şairlerinden olup,geleneğe karşı olmasına rağmen geleneği şiirlerinde en güzel kullanan kişilerden biridir.Şiirin anayasaya aykırı olduğunu savunur.Bu düşünce onu şiirde öyküden kaçınmaya,çarpıcı ve yoğun imge adacıklarından oluşan bir söz sanatına yöneltir.Şaşırtıcı istiareler ve sürrealist imgelerle bir estetik kurar edebiyat dünyasında.
-Laleli’den dünyaya doğru giden bir tramvaydayız
Birden nasıl oluyor sen yüreğimi elliyorsun…-
Dizelerinden bir parçasını örnek verdiğim Üvercinka şiiri ile üne kavuşan Süreya,bu kelimeyi güvercin kanadı tamlamasını bozarak ortaya çıkarır.Ve bize hem bu adla şiirini özetler hem de kelimeyi zorlayan bir şair olduğunu anlatır.
Anlatımlarında mizah ve ironiye de yer veren şairimiz,Bu dil benim yorganımdır ve Türkçe’den bir kıl kopar;içinde güneşler,dünyalar,ırmaklar vardır diyerek Türkçe’ye olan aşkını ortaya koyar.
Bir zamanlar birlikte olduğu Tomris Uyar ile birlikte Papirüs dergisini çıkarır.Tam bir aşk insanı olduğunu şiirlerinden rahatlıkla anlayabileceğimiz Cemal Süreya’nın eser listesi şöyledir.
Şiirleri
-Üvercinka
-Sevda Sözleri
-Göçebe
-Sıcak Nal
-Beni Öp Sonra Doğur Beni
-Güz Bitiği
Denemeleri
-Şapkam Dolu Çiçekle
-Günübirlik
-99 Yüz
-Uzat Saçlarını Frigya
-Folklor Şiire Düşman

-Çıkar giderim bu kentten daha olmazsa,
Sensizliğin bir adı olur,bir anlamı olur belki.-

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Araç çubuğuna atla